Мета проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні №6540 – підвищення інвестиційної привабливості України у світовій економіці та поліпшення бізнес-клімату всередині країни, KPI законопроекту – підвищити позицію України в рейтингу DoingBusiness, який є визнаним у світі індикатором легкості ведення бізнесу в країні, розповіли сайту "24" експерти Офісу ефективного регулювання (BRDO).

Рейтинг і заможність

Експерти пояснили: уряд орієнтується на Doing Business (рейтинг легкості ведення бізнесу, розроблений Світовим банком), тому що багато інвесторів керується саме ним, коли вибирає, у яку ж країну краще вкласти кошти, де краще розмістити чи зберегти своє виробництво.

Зростання країни на 1 позицію у рейтингу – це збільшення притоку інвестицій у її економіку на $600 млн. У рейтингу Doing Business 2018 Україна на 76 позиції. За останні два роки ми піднялися на 7 сходинок. За нашими підрахунками, законопроект 6540 допоможе Україні піднятися у рейтингу на 32 позиції,
— наголосив керівник BRDO Олексій Гончарук.

Рейтинг Doing Business
Топ-10 у рейтинзі Doing Business

Інші країни теж орієнтуються на рейтинг і роблять багато, додають експерти, адже теж зацікавлені у залученні інвесторів. Щоб залишатися на тому ж місці у рейтингу, треба бігти, а щоб рухатися вперед – бігти удвічі швидше. Саме тому необхідно уже в цьому році ухвалити законопроект 6540. Інакше ризикуємо погіршити свої позиції в рейтингу на наступний рік. Не можна цього допустити, оскільки ми і так відстаємо від країн Східної Європи.

Для порівняння, у Doing Business 2018 Естонія посідає 12 місце, а Польща — 27, Білорусь – 28, Росія – 35, Грузія – 9.

Рейтинг Doing Business Україна і сусіди
Серед пострадянських країн нижче України лише Киргизстан і Таджикистан

Навіщо нам інвестиції

Зростання у рейтингу й інвестиції дають додатковий поштовх для розвитку економіки, адже сприяють модернізації виробництва, запровадженню інновацій, створенню нових робочих місць, збільшують податкові надходження до бюджету, тобто загалом покращують добробут українців.

Законопроект 6540 істотно полегшує життя бізнесу. Він спрощує умови будівництва, робить кредити більш доступними, посилює захист прав акціонерів, а також полегшує проходження підприємцями багатьох юридичних процедур. Наприклад, він скасовує пайову участь, запроваджує довірчу власність і спрощену процедуру банкрутства,
— уточнив Гончарук.

Ці комплексні зміни не лише заохочуватимуть інвесторів, а й мотивуватимуть український бізнес розвиватися, адже дають йому багато нових можливостей.

У Мексиці запровадження реформ для прогресу в Doing Business призвело до того, що 15% підприємців вийшли з тіні. Для України це також можливий сценарій. Таким чином, 6540 одночасно сприятиме зменшенню частки тіньової економіки країни.

Ключові положення законопроекту

Захист прав акціонерів:

- акціонерне товариство, яке укладає угоду, повинно обов’язково негайно розкривати інформацію про конфлікт інтересів, якщо він є;
- посилення відповідальності посадових осіб акціонерного товариства та мажоритарних акціонерів за збитки, завдані завідомо збитковими угодами;
- акціонери мають право знайомитись з усіма документами, що стосуються діяльності акціонерного товариства;
- акціонерне товариство може вибирати незалежного аудитора виключно на загальних зборах акціонерів;
- акціонер, який купує 50% акцій товариства, обов’язково отримує пропозицію викупити акції міноритарних акціонерів, які ті захочуть продати.

Правосуддя:

- спрощення доступу до доказів;
- впровадження обов’язкового "зважування" фактів судом (стандарт "більшої вірогідності" у господарському процесі).

Здешевлення кредитів (імплементація статті 6 Директиви 2002/47/ЄC):

- запровадження альтернативи заставі та іпотеці – довірчої власності, це наднадійний спосіб забезпечення виконання зобов’язань.
- якщо ризик неповернення кредиту зменшиться, банки можуть зменшити кредитну відсоткову ставку;
- підвищення доступності інформації про доброчесність позичальників завдяки бюро кредитних історій. У таких бюро компанії надають один одному інформацію про позичальників. Наразі в Україні бути їх учасниками можуть лише фінансові установи, а законопроект дозволяє й іншим компаніям долучатися до бюро.

Доступ до альтернативного вирішення спорів:

- розширення компетенції третейських судів;
- запровадження додаткових вимог та відповідальності до третейських судів та суддів.

Забезпечення виконання контракту:

(імплементація окремих елементів Директиви №2013/11/ЄС, Директиви Ради ЄС №93/13/ЕЕС Рекомендацій Комісії №98/257/ЄС та №2001/310/ЕС)

- якщо умови контракту не виконуються, що сторони зможуть подати позов до суду та обмінюватися іншими документами з судом електронно
- розширення можливостей для застосування третейського розгляду спорів.

Будівництво:

- забудовник більше не буде повинен сплачувати пайовий внесок у розвиток інфрастурктури населеного пункту;
- швидка та прозора процедура присвоєння будівельної та поштової адрес.

Банкрутство:

- встановлення окремих процедур банкрутства боржників з мажоритарним кредитором або майно яких передано в іпотеку.

Земля:

- нотаріуси не зможуть безпідставно вимагати експертну грошову оцінку земельної ділянки.

Підтримка цього законопроекту дозволить Україні залучити 10 мільярдів потенційних інвестицій у країну, вивести з тіні біля 15% підприємців, ще й створити нові робочі місця та підвищити добробут українських громадян.

І ключ до цього зараз у Верховної Ради, наголосили у BRDO.

Читайте також: Малий та середній бізнес в Україні: основні перешкоди і виклики